perjantai 15. helmikuuta 2019

Pohjois-Espoo ja liityntäliikenne

Tähän mennessä valitus liityntäliikenteestä ja sen mukana tulleista ongelmista on kuulunut lähinnä Etelä-Espoosta. Vuodesta 2022 sama valitus alkaa mahdollisesti kuulua myös Pohjois-Espoosta, sillä HSL suunnittelee Pohjois-Espoon yhteyksistä Helsinkiin vaihdollisia vuoteen 2022 mennessä.

HSL korostaa strategiassaan runkoverkkoa, jonka perimmäinen idea on se, että lyhyillä ja tiheästi kulkevilla liityntälinjoilla matkustetaan joukkoliikenteen solmukohtiin, joista matka jatkuu junalla, metrolla tai runkolinjalla. Liityntälinjat siis korvaavat suorat yhteydet, jolloin alueiden joukkoliikenteeseen budjetoidut rahat saadaan käytettyä tiheisiin vuoroväleihin. 
Puu- ja verkkomallin linjasto

Kääntöpuolena on kuitenkin vaihtamisen vaiva, matka-aikojen mahdollinen pidentyminen sekä matkojen vaikeus ja siitä aiheutuva stressi.
 Vaihtaminen myös laskee rimaa siirtyä yksityisautoiluun, sillä se tekee joukkoliikennematkustamisesta huomattavasti vaikeampaa ja raskaampaa, kuin mitä se on silloin, kun ei tarvitse vaihtaa kulkuvälinettä.

Marraskuussa 2018 julkaistiin uusi Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmaluonnos, jossa esitettiin Helsinkiin menevien suorien linjojen korvaamista tiheämmillä liityntälinjoilla. Helsinkiin menevät linjat katkaistaisiin Myyrmäkeen, josta tulisi jatkaa uusilla runkolinjoilla 300 ja 400 tai junalla. Näin Myyrmäestä luotaisiin joukkoliikenteen solmukohta Länsi-Vantaan ja Pohjois-Espoon joukkoliikennematkustajille.


Toistaiseksi HSL:n suunnittelemaa runkoverkkoa ei ole Espoossa nähty houkuttelevana, jonka vuoksi Etelä-Espoossa metron liityntäliikenteen myötä on siirrytty yksityisautoiluun. HSL toistaa nyt Etelä-Espoon joukkoliikennesuunnittelussa tehtyjä virheitä myös Pohjois-Espoon joukkoliikenteen suunnittelussa ja sillä voi olla huono vaikutus matkustajien määrään.

Linja 436 matkalla Kalajärveltä Elielinaukiolle
On huolestuttavaa, että HSL suunnittelee koko Espooseen sellaista joukkoliikenneverkkoa, joka ei asukkaiden arjessa toimi. HSL on pääkaupunkiseudulla ainoa joukkoliikennettä järjestävä taho, joten sillä on myös suuri vastuu järjestää toimiva joukkoliikenne koko suunnittelualueelle. Jotta toimiva joukkoliikenneverkko saadaan toteutettua, vaatii se nykyistä enemmän asukkaiden ja matkustajien kuulemista. Koko HSL:n toiminnan mahdollistaa veronmaksajat ja joukkoliikennematkustajat, joten heidät tulee siis todellakin ottaa suunnitelmissa huomioon.

HSL otti aikalisän Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelmalle. ”Suunnitelmista on tullut niin paljon palautetta, että HSL haluaa käydä sen kunnolla läpi.”, kirjoittaa Länsiväylä 11.1.2019.

Suunnitelmaa vastaan tehtiin alueen aktiivien toimesta adressi, joka keräsi lyhyessä ajassa yli 1100 nimeä ja se lähetettiin HSL:n hallitukselle.
Myös tunnettu espoolainen kansanedustaja Maria Guzenina (SDP) otti kantaa asiaan ja kertoi, ettei kannata Pohjois-Espoon suorien linjojen lakkauttamista.

HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi kommentoi asiaa Länsiväylälle: ”Palautetta tuli todella paljon ja olemme todenneet, että on selvästi tarvetta tarkastella suunnitelmia uudelleen.”



HSL julkaisee uuden, viimeistellyn linjastoluonnoksen alkukeväällä 2019 ja päätökset linjastosuunnitelmasta tehdään kevään 2019 aikana. Uusi linjastosuunnitelma on tarkoitus ottaa käyttöön aikaisintaan vuonna 2022.




 Aki Luukkanen  15.2.2019 


kuvat: Aleksi Kallio ja HSL (HiTrans Guide 3)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti