Pohjolan
Liikenne voitti marraskuussa 2018 merkittävästi bussilinjoja liikennöitäväksi.
Pohjolan Liikenne olikin marraskuun kilpailutuksen selvä voittaja. Pohjolan
Liikenne sai myös ensimmäistä kertaa Pohjois-Espoosta linjoja liikennöitäväksi,
linjat 236 sekä 239.
Linjojen 236 ja
239 liikennöitsijänä aloittaa elokuun 12. päivä Pohjolan Kaupunkiliikenne Oy AB
(Pohjolan Liikenne), joka alkaa ajaa kyseisiä linjoja osittain sähköbusseilla.
Osa Leppävaaran
kohteeseen tarjotuista autoista (20) on Kiinalaisia Yutong-merkkisiä busseja
isoilla akuilla, jotka ladataan yöllä varikolla ja niiden akku kestää koko
päivän ilman vuorojen välissä tehtäviä latauksia. Autot ovat A1 kalustotyyppiä,
eli kaksiakselisia takaovettomia autoja.
”Yön yli
ladattavat akut ovat toiminnaltaan varmempia kuin pikaladattavat. Niiden hinnat
ovat tulleet koko ajan alaspäin”, kertoo Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja
Heikki Alanko.
Loput kohteen
autoista (5) on Hollantilaisia VDL-merkkisiä busseja pikaladattavilla akuilla,
joita ladataan vuorojen välissä noin 3-5 minuuttia jokaisella latauskerralla.
Autot ovat A2 kalustotyyppiä, eli kaksiakselisia takaovellisia autoja.
Pikaladattavien autojen akut ladataan Tamperelaisen Plugit yrityksen
pikalatauslaitteilla, joita rakennetaan tulevana keväänä mm. Leppävaaran
asemalle, josta Leppävaaran bussilinjat lähtevät.
Kaikki
sähköbussit ovat upouusia, päästöttömiä, hiljaisia ja laadukkaita autoja.
Lisäksi jokaiseen sähköbussiin kuuluu matkustusmukavuutta lisäämään mm.
USB-latauspistokkeet, joilla voi ladata esimerkiksi puhelinta tai tablettia.
HSL oli
kilpailutuksessa vaatinut vain viittä sähköbussia Leppävaaran liikenteeseen
elokuusta 2019, mutta Pohjolan Liikenne yllätti HSL:n 25 sähköbussilla.
Sähköbussit yleistyvät HSL alueella merkittävästi ja HSL:n tavoitteena onkin,
että kolmasosa pääkaupunkiseudun bussiliikenteestä ajettaisiin sähköbusseilla
vuoteen 2025 mennessä.
”Myönteinen
yllätys oli se, että saimme sähköbusseja myös kohteisiin, joille emme niitä
edellyttäneet. Sähköbussit ovat nollapäästöisiä, energiatehokkaita sekä
hiljaisia ja HSL:n tavoitteena on kasvattaa voimakkaasti niiden määrää.”,
kertoo HSL:n ryhmäpäällikkö Mika Häyrynen.
Helsingin Bussiliikenteen Linkker-sähköbussi Ruskeasuon varikolla |
Tähän mennessä HSL-alueella on nähty vain Linkker-merkkisiä suomalaisia sähköbusseja. Nyt haastajiksi tulee VDL sekä Yutong, jotka molemmat ovat suuria ja tunnettuja bussivalmistajia.
—
Lisää tietoa Pohjolan Liikenteen sähköbusseista täällä.
Aki Luukkanen 7.2.2019
kuva: Emil Berndtson
linkki: Helsingin Sanomat
kiitos: Alex Hallberg, Pohjolan Liikenne
Aki Luukkanen 7.2.2019
kuva: Emil Berndtson
linkki: Helsingin Sanomat
kiitos: Alex Hallberg, Pohjolan Liikenne
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti