torstai 7. helmikuuta 2019

Sähköbusseja Pohjois-Espooseen

Pohjolan Liikenne voitti marraskuussa 2018 merkittävästi bussilinjoja liikennöitäväksi. Pohjolan Liikenne olikin marraskuun kilpailutuksen selvä voittaja. Pohjolan Liikenne sai myös ensimmäistä kertaa Pohjois-Espoosta linjoja liikennöitäväksi, linjat 236 sekä 239.

Linjojen 236 ja 239 liikennöitsijänä aloittaa elokuun 12. päivä Pohjolan Kaupunkiliikenne Oy AB (Pohjolan Liikenne), joka alkaa ajaa kyseisiä linjoja osittain sähköbusseilla.

Osa Leppävaaran kohteeseen tarjotuista autoista (20) on Kiinalaisia Yutong-merkkisiä busseja isoilla akuilla, jotka ladataan yöllä varikolla ja niiden akku kestää koko päivän ilman vuorojen välissä tehtäviä latauksia. Autot ovat A1 kalustotyyppiä, eli kaksiakselisia takaovettomia autoja.

”Yön yli ladattavat akut ovat toiminnaltaan varmempia kuin pikaladattavat. Niiden hinnat ovat tulleet koko ajan alaspäin”, kertoo Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko.

Loput kohteen autoista (5) on Hollantilaisia VDL-merkkisiä busseja pikaladattavilla akuilla, joita ladataan vuorojen välissä noin 3-5 minuuttia jokaisella latauskerralla. Autot ovat A2 kalustotyyppiä, eli kaksiakselisia takaovellisia autoja. Pikaladattavien autojen akut ladataan Tamperelaisen Plugit yrityksen pikalatauslaitteilla, joita rakennetaan tulevana keväänä mm. Leppävaaran asemalle, josta Leppävaaran bussilinjat lähtevät.

Kaikki sähköbussit ovat upouusia, päästöttömiä, hiljaisia ja laadukkaita autoja. Lisäksi jokaiseen sähköbussiin kuuluu matkustusmukavuutta lisäämään mm. USB-latauspistokkeet, joilla voi ladata esimerkiksi puhelinta tai tablettia.

HSL oli kilpailutuksessa vaatinut vain viittä sähköbussia Leppävaaran liikenteeseen elokuusta 2019, mutta Pohjolan Liikenne yllätti HSL:n 25 sähköbussilla. Sähköbussit yleistyvät HSL alueella merkittävästi ja HSL:n tavoitteena onkin, että kolmasosa pääkaupunkiseudun bussiliikenteestä ajettaisiin sähköbusseilla vuoteen 2025 mennessä.

”Myönteinen yllätys oli se, että saimme sähköbusseja myös kohteisiin, joille emme niitä edellyttäneet. Sähköbussit ovat nollapäästöisiä, energiatehokkaita sekä hiljaisia ja HSL:n tavoitteena on kasvattaa voimakkaasti niiden määrää.”, kertoo HSL:n ryhmäpäällikkö Mika Häyrynen.
Helsingin Bussiliikenteen Linkker-sähköbussi Ruskeasuon varikolla

Tähän mennessä HSL-alueella on nähty vain Linkker-merkkisiä suomalaisia sähköbusseja. Nyt haastajiksi tulee VDL sekä Yutong, jotka molemmat ovat suuria ja tunnettuja bussivalmistajia.

Lisää tietoa Pohjolan Liikenteen sähköbusseista täällä.


Aki Luukkanen  7.2.2019




kuva: Emil Berndtson


linkki: Helsingin Sanomat

kiitos: Alex Hallberg, Pohjolan Liikenne

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Pohjois-Espoon uudet liikennöitsijät

Nobina voitti elokuussa 2012 kaikki Pohjois-Espoon bussilinjat liikennöitäväksi itselleen lukuunottamatta linjaa 566, jonka kilpailutuksen...